Hästar och mitt liv

Alla inlägg den 7 mars 2011

Av v09emmpe - 7 mars 2011 20:04

Det finns inget som är så underbart och fantastiskt som när man får en relation till sin häst. Den följer dig vart du än går och du får den att lyda små signaler som nätt och jämt syns med blotta ögat!

Frihetsdressyr, trickträning, horsemanship?! ja det finns många ord...

En av mina favorit övningar som jag använder mig av och som jag själv tycker fungerar bra är:

Släpp lös hästen i en rundcorall eller i en mindre inhängnad som inte är allt för stor. Ibörjan kommer hästen bara springa och ha öronen rakt fram. Hästen får ej sakta av, om den gör det så driver du på den. Efter en stund byter du varv genom att förflytta dig så du kommer i possition framför hästen. Då säger du med kroppsspråket stopp/sakta av! när hästen bytt varv så driver du på den igen! Men du måste vara lyhörd och kunna avläsa hästens kroppsspråk. När hästen är berädd på att börja lyssna på dig kommer du kunna se att den vänder innre örat mot ditt håll, sedan sänker den nacken och börjar gapa/tugga i luften. Då ska du vara passiv och låta hästen sakta av genom att du sjunker ihop i din kroppshållning, sänker ner din blick mot marken. vänder dig ifrån hästen. Ha tålamod vill hästen sammarbeta kommer den strax att komma in till dig. När hästen står vid din sida kan du börja gå några steg framåt, gå åt höger resp vänster och skifta och gå dit du känner. Ha ej för bråttom, följer inte hästen med får du gå tillbaxs till den och hämta upp gå lite snett framför. Nu har du förhoppningsvis hästen efter dig...

Stanna och klia hästen i pannan/halsen...


Har hittat lite träningstips på andra övningar som jag ska träna in och se om dem fungerar.. Går att hitta om du söker på googel.com och trickträning. Hittade en film som verkligen säger mycket och är helt underbar.....


Presentation


Mitt namn är Emma och har hästar som största intresse. På fritiden är jag i stallet så fort tiden tillåter. Har nog mer eller mindre "bott" i stallet sedan 7 års ålder

Arbetar som sjuksköterska.

Min favortigren innom ridsporten är dressyr.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du ska förbättras på bloggen?
 Bilderna
 Texten som jag skriver
 Bakgrund + disign
 Inget, den är bra som den är
 övrigt

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Mina meriter

Jag har ridit sedan 7 års ålder och vid 15 års ålder gick jag över helt till islandshäst. Hade då precis börjat träna LA i dressyr. Tränar idag LB/LA. Så som skänkelvikning, öppna,fram/bakdelsvändning förvändgalopp. Även provat piaff, enkelt galoppombyte och galopp piruett men jag behöver mycket mer träning på dem övningarna.

År 2005 tvälade jag min första islandshäst tävling på stoet Krona fra Vatni året därpå blev vi KM mästare Junior på Romme i Borlänge för Odinn&acute;s islandshästklubb.

Jag har startat några clearround i hoppning och alltid varit felfri.

2007 tog jag min hästskötarexamen och är därmed diplomerad hästskötare.

Genom åren har jag gått några horesmanship kurser. Tagit lektioner i körning/tömkörning för Anders Eriksson och Elisabeth Olofsson ( Dotter till Alf Olofsson). Ridit lektioner för Camilla Haga, Peter Häggberg, Susanne Brännemo samt ridit lektion på ridskola/kurser

Har ej tävlat så mycket som jag velat pga mina föräldras bristande intresse och rädsla för hästar.

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards