Hästar och mitt liv

Alla inlägg under april 2011

Av v09emmpe - 29 april 2011 21:41

I miss you so much. I´ll always miss you. And You are always in my heart. When I think about you, I´m feel happy.


* * * * * * * * *


Tänker på dig, varje steg och varje andetag jag tar.

Känner dina andetag och ditt hjärtas slag

Känner din värme, din närhet

Den kärlek du utstrålar fyller mitt hjärta

Dina ögon får mig att tindra

Dina läppar får mig att le

En kyss och jag är fast

En kram och du ger mig kärlek

Den kärlek ger oss liv

Låt mig få leva i din evighet

fylld av lycka

Dela mina drömmar

Med dig som jag håller kär


      



Av v09emmpe - 29 april 2011 10:28

.... Och damsugare åkte fram. Klockan är bara 10.30 och jag har redan hunnit städa, damsugat, skurat badrummet, diskat och varit iväg och slängt skräp och räkningarna är betalda, tvätten sorterad och nu är det bara att tvätta imorgon. Då det såklart inte fanns någon ledig tvätt tid idag!

Så nu är frågon vad jag ska göra idag, har ju inget skolarbete att göra för det gjorde jag klart igår och lämnade in. Kanske tar en promenad lite senare. Nu tänker jag lägga mig i soffan och titta på tv en stund  

Av v09emmpe - 28 april 2011 15:39

Just typiskt när man försöker och vill plugga i lugn och ro så spelar så klart grannarna musik så det dånar och vibrerar i väggarna. Då tappar man koncentrationen totalt. Så klart hörs det som mest då jag sitter i tv rummet i soffan där det är bekvämast att sitta och som jag trivs mest att vara då jag pluggar. Hörs nästan ingenting i sovrummet eller i köket och minst av allt i badrummet, men vem vill sitta där och plugga?! Inte jag iaf. Får väl göra ett försök att plugga och jag har i för sig inte så mycket kvar att skriva. Det brukar ta längre tid än man tror att det ska göra.

   

Av v09emmpe - 27 april 2011 22:02

Nu är det näst sista veckan på praktiken och sen börjar en ny kurs på 5 veckor. Då ska det skrivas PM inför C- uppsatsen som ska vara klar i höst. Ska bli skönt och få lite sommarlov snart om 6 veckor. Det blir inte så mycket ledigt för min del i sommar då jag ska arbeta heltid som sjuksköterska med dispans i kommunen. Ska bli riktigt roligt och ser det som ett bra tillfälle att få lära mig mer innan jag blir helt färdig sjuksköterska som jag är efter nyår.

Igår och idag har jag ridit lektion för susanne och är lite trött i benen efter alla skänkelvikningar och korta tempot i tölt, då jag fick kämpa med simon igår och med Erro idag. Alltid lika roligt att få rida olika hästar för det är ju då man lär sig mest.

Nej nu ska jag ta och sova, det är en ny dag imorgon med nya kunskaper och mer att lära.. Dessutom har jag ett skolarbete som skall skrivas klart imorgon.

// Go natt  

Av v09emmpe - 25 april 2011 14:47


Idag åker älsklingen iväg och kommer jobba borta i 2 månader. Han kommer att komma hem ett par gånger under dessa 2 långa månader.

Får tillbringa tiden i stallet med hästarna då jag inte är i skolan, så blir det inte så ensamt. I MISS YOU    





Av v09emmpe - 24 april 2011 17:46

 

En riktigt ögonblicksbild som jag lyckades fota på Draumur och Glimjandi idag!

Både Fre, lör och söndag har bestått av ridning och hästar, så nu har jag lite träningsverk i benen och i rumpan. Men nu blir det ingen ridning förrän på tisdag kväll. Imorgon plir det att göra klart skolarbetet som skall vara inlämnat på torsdag.

I Lördags kväll blev det grillning och god mat hos Susanne tillsammans med Christian, joakim,Lina och David. En riktigt trevlig och rolig kväll i strålande sommarväder   


Av v09emmpe - 21 april 2011 14:13

- Vad händer om man sväljer en glödlampa?

    Lös i magen


- Vad blir det om man delar på en kamel?

   En kam och el



- Larsson stod vid staketet och iaktog hur grannfrun slet i trädgården...
Det bästa sättet att få tomaterna att rodna är om du springer
naken genom trädgården, skrockade han.!!
-Det har jag redan gjort, svarade hon och nu är gurkorna 40 cm långa


- om det är varmt kan du ju alltid svälja, för då har du svalt


- Två barn jämför vem som har knäppast pappa.

  Min pappa ringde till grannen och frågade om de hade en telefon.

  Min pappa sålde bilen för att ha råd med bensinen.


- Läraren till Bertil: Har du något exempel på slöseri med energi?

   Ja, att berätta hårresande skräckhistorier för en flintskallig man.


- En patient kommer hem från sjukhuset och är stolt över att ha fått bra syn igen. Då frågar en bekant hur han kunnat få det?

Jo, jag opererade bort bilndtarmen!


- En dam skulle baka en kaka efter ett recept på radion. Antennen var lite dålig så radion tog in två stationer samtidigt. Den ena kanalen sände recept medans den andra tog in morgongympa för pensionärer.

Så här blev receptet:

God morgon vi börjar med 150 g smör och springer på tårna. Rör ordentligt och svinga sleven över huvudet med vänster arm.

Sockret och äggulorna ska upp till armhålorna tills bollen passerat ryggen. Tillsätt två teskedar bakpulver och sträck tårna tills citronsaften rinner ordentligt bakom huvudet. Sitt på huk och gunga i en tesked vaniljsocker med schwung i degen.

Res er upp och rör med vaggande rörelser medan degen hänger löst vid kroppen. Så smyger vi oss upp till kakformarna med båda benen i kors över huvudet. Så ses vi här samma tid imorgon!



Av v09emmpe - 20 april 2011 17:03

Nu är det 7 av 20 veckor kvar på denna termin som är den näst sista terminen.  Tiden har gått otroligt fort och nu börjar jag inse att tiden strax är slagen. Mina tre år på högskolan är snart förbi och om lite mer än ett halvår står jag med en sjuksköterskelegitimation i handen. Det är helt ofattbart nära sanningen jag är. Men det ska bli otroligt roligt och skönt att få arbeta och inte behöva plugga på några år. Jag har ju gått i skolan sedan hösten 1996 då jag började första klass och det är hela 15 år sedan. Lite läskligt vad tiden går...

Just nu är det mycket att lära och mycket att ta in, observera, bedömma och framförallt att dokumentera. Samtidigt som det är roligt med praktik så är det väldigt mycket och man blir trött i huvudet efter dessa veckor. Nu ska jag försöka skriva sista arbetet för denna kurs som ska vara klart och inlämnat nästa vecka. För det första ska jag fundera ut två stycken omvårdnadsdiagnoser..


Fotsår R/T diabetes och nedsatt perifer cirkulation

Blodsockerfall R/T diabetessjukdom L/T medvetslöshet


Utifrån detta ska jag skriva ett aktuellt status och relevanta omvårdnadsåtgärder och en omvårdnadsepikris/ meddelande.

Valde område utifrån vad jag valt och skrivit om tidigare under VFU perioderna då jag skrivit omvårdnadsdiagnoser och åtgärder för trycksår, malnutrition, obstipation och KOL. Så för att lära mig något nytt så får det bli om diabetes denna gång!

Ja då e de bara att sätta fart då då så jag blir klar någon gång, kom på att jag ska se om det finns skrivet vetenskaplig artikel om en medod som jag hört talas om vi sårläkning och behandling.

Presentation


Mitt namn är Emma och har hästar som största intresse. På fritiden är jag i stallet så fort tiden tillåter. Har nog mer eller mindre "bott" i stallet sedan 7 års ålder

Arbetar som sjuksköterska.

Min favortigren innom ridsporten är dressyr.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du ska förbättras på bloggen?
 Bilderna
 Texten som jag skriver
 Bakgrund + disign
 Inget, den är bra som den är
 övrigt

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Mina meriter

Jag har ridit sedan 7 års ålder och vid 15 års ålder gick jag över helt till islandshäst. Hade då precis börjat träna LA i dressyr. Tränar idag LB/LA. Så som skänkelvikning, öppna,fram/bakdelsvändning förvändgalopp. Även provat piaff, enkelt galoppombyte och galopp piruett men jag behöver mycket mer träning på dem övningarna.

År 2005 tvälade jag min första islandshäst tävling på stoet Krona fra Vatni året därpå blev vi KM mästare Junior på Romme i Borlänge för Odinn&acute;s islandshästklubb.

Jag har startat några clearround i hoppning och alltid varit felfri.

2007 tog jag min hästskötarexamen och är därmed diplomerad hästskötare.

Genom åren har jag gått några horesmanship kurser. Tagit lektioner i körning/tömkörning för Anders Eriksson och Elisabeth Olofsson ( Dotter till Alf Olofsson). Ridit lektioner för Camilla Haga, Peter Häggberg, Susanne Brännemo samt ridit lektion på ridskola/kurser

Har ej tävlat så mycket som jag velat pga mina föräldras bristande intresse och rädsla för hästar.

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards