Hästar och mitt liv

Alla inlägg under juni 2011

Av v09emmpe - 10 juni 2011 09:14

Igår var sista dagen i skolan med opponering på Pm:et för c-uppsatsen. Det blev lite att kompletera och ändra i inledningen. Det var lite kort och snuddae bara lite vid ytan. Så det ska lämnas in senast den 15 juni.Men sen är det ingen mer skola förrän måndag vecka 35 då praktiken börjar. Fram tills dess blir det jobb som väntar och börjar på måndag.

Nu i helgen kommer mamma och lillebror på besök då vi ska fira min 22 årsdag. Så får se vad jag får i födelsedagspresent........

Någon liten aning har jag nog vad som döljer sig i paketen   

Av v09emmpe - 9 juni 2011 00:30

Idag för två år sedan är en speciell dag, en speciell händelse som jag sent kommer att glömma! Detta är dagen du föddes och dagen då vi möttes för första gången. Varje gång som jag ser dig, är det som om hjärtat stannar till, hela världen stannar. En känsla som är speciell, en händelse som denna får oss och förblir oskiljaktiga. Jag föddes i sjärntecknet tvilling och nu förstår jag varför?! För du.. Fifill från Smårsgården även du föddes i sjärntecknet tvilling och fyller hela mitt hjärta. Du är en del av mig!

            

 DAGEN FÖR 2 ÅR SEDAN

 Kommer aldrig glömma dagen den 8 juni 2009 då jag såg Freydis hade fått vaxproppar. Äntligen var det dax efter ha väntat i 11 månader.

På kvällen innan jag och susanne gick in så bestämmde vi att jag skulle gå ut och kolla till Freydis vid kl 00. och susanne skulle kolla till henne vid 4 tiden.

Vid halv tolv gick jag ut till hagen och då precis när jag kommer så går hon runt, runt på samma ställe med mulen i backen. Efter en stund så lägger hon sig ner och jag sätter mig på en stor sten under en björk för att inte vara för nära och störa henne. Jag ringer susanne och talar om att det är på gång och att jag blir kvar tills allt är klart och att jag hör av mig igen om det skulle bli några problem. Strax efter tolv ligger freydis fortfarande och då har det gått ca 40 min sedan hon lade sig ner. Då börjar jag bli lite orolig och börjar fundera om allt är som det ska?!

Försiktigt smyger jag mig fram för att inte skrämma henne. Men hon bryr sig inte om att jag är där, jag sätter mig ner på huk brevid henne och klappar henne försiktigt. Jag ser små pytte hovar sticka fram där bak...

Det tar en stund innan huvudet kommer fram och en stund senare är hela fölet ute. MEN... det har inte gått hål på fostersäcken och fölet andas, så det första jag tänkte var att om jag inte gör något nu så kvävs han, jag var helt säker på att det var en han utan att ha sett efter... det var känslan som sa det!

Jag slet sönder fostersäcken och tog bort den från fölets huvud och plockade bort slem från näsborrarna och munnen. Freydis låg där alldeles stilla, ett tag trodde jag att hon hade slutat att andas, men hon var bara så trött. Lilla Heidrós som gått och betat en bit längre bort kom nu fram och var nyfiken på vad det var som låg där i gräset, så hon började skrapa med hoven lite försiktigt på fölet och på freydis, det var precis som om hon sa: nu får ni ta och resa på er, här kan ni ju inte ligga hur länge som helst..

Freydis reste på sig och började slicka på fölet och sedan gick och betade medans fölet tappert försöket ställa sig upp med sina långa ben som bara trasslade ihop sig. När fölet väl stod på benen var det dax att hitta mjölken, det var inte det lättaste... Han hittade rätt men han var på sin syster Heidrós som är ett år äldre. När Susanne kom så fick vi hjälpa till så det blev rätt tillslut. Men innan dess så var fölet påväg flera gånger ut genom staketet, då det var för stor glipa mellan över och undertråden. Inte lätt att vara föl och komma ut till stora världen när man bara har sett insidan av mammas mage!

När allt var lungt så lämnade vi hagen och morgonen efter var det lättare att se hur den lille krabbaten såg ut och det visade sig vara en liten kille..

Vi gick och funderade på namn, det var ju fullmåne den kvällen till den 9 juni 2009. Men så hittade jag ett passande namn som jag gillade och susanne gillade det oxså, så han fick heta: Fifill som betyder maskros, ett väldigt passande namn då han föddes i hagen bland alla maskrosor..

Nu har han hunnit bli 2 år och är mycket snäll och busig lite kille.

Denna underbara lille vänn har en så otroligt stor plats i mitt hjärta.. Han är en vän jag inte vill och kan skiljas ifrån då han är en del av mitt hjärta. Känndes speciell redan då han låg där i hagen alldeles nyfödd, kall och blöt...

You are allways in my heart, together and forever   



  Den 9 juni år 2009 några timmar efter födsel.


  Fifill i slutet på maj - 2011



Av v09emmpe - 8 juni 2011 12:00

Det blir tårta med fina dekorationer, har köpt alla ingredienser till min födelsedagstårta. Så nu är det bara att baka. Ska använda en vit sockermassa i stället för grön-marsipan som det brukar vara. Ska göra ett försök med rosor och gröna blad..Bara låta fantasin flöda och sätta gränser.

Lovar att ta bilder och lägga ut på bloggen på lördag kväll eller söndag f.m Bara

Av v09emmpe - 8 juni 2011 08:57

Vaknade före väckarklockan idag. När klockan var 7.20 var jag påväg in i duschen och var alldeles klarvaken och kunde inte sova längre. Har precis ätit en rejäl frukost med gröt och en äggsmörgås    Nu blir det att förbereda lite inför morgondagens opponering på PM:et inför c-uppsatsen i höst. Det är ju FOU dag på högskolan i Falun idag. Ska nog dit en stund och lyssna på redovisningar och träffa Dona.
Hmm lite molnigt ute just nu, hoppas att det inte blir ännu en dag med spöregn, jag vill ha sol....... 

Av v09emmpe - 1 juni 2011 20:44

Idag mitt på dagen tog jag en paus från skolarbetet och allt pluggande och tog en promenad. Jag gick förbi gymnasiet där jag tog studenten för 3 årsedan! Uja vad tiden runnit iväg, var tog dessa tre åren vägen?!
Träffade Johanna min gamla handledare under mina tre fantastiska år på den tiden. Var upp i skolstallet på besök och träffade Lena & Elisabet. Skolans hovslagare var där oxså, henne hade jag som instruktör vid tappsko-kursen. Blev en liten pratstund där oxså! Å sen träffade jag värdens bästa Frida Dufva, som tydligen bytt till hästlinjen istället   

Träffade lärare som jag haft i både svenska och i engelska och en massa andra kända bekantskaper, med andra ord ett mycket kärt återseende! Roligt komma tillbaks och att minnas den tid som varit!
Fick höra några idag när jag tyckte att tre år gått fort att dem näsmaste trettio åren bara kommer att gå fortare....

Lev i nutet och fånga dagen som den kommer   

Av v09emmpe - 1 juni 2011 11:57

God morgon eller rättare sagt god förmiddag!

Igår kväll ställde jag inte väckarklockan för jag tänkte att jag ändå var ledig och skulle inte göra något speciellt idag. Så då tänkte jag ta en rejäl sovmorgon. Men jag vaknade strax efter kl 7 av någon som borrade och hamrade.. Grrrr då var jag lagom glad eller inte   Det är inte första gången det händer och de kan väl ta och tänka lite att det finns dem som sover fram till iaf kl 8. Inte så snällt och börja borra och hamra vid kl 7 på morgonen när det är fler som bor vägg i vägg. Hade tänkt sitta i lugn och ro att plugga men man får inte någon lugn och ro förrän detta oväsen är över...Får nog ta och göra någonting annat sålänge, suck   

Presentation


Mitt namn är Emma och har hästar som största intresse. På fritiden är jag i stallet så fort tiden tillåter. Har nog mer eller mindre "bott" i stallet sedan 7 års ålder

Arbetar som sjuksköterska.

Min favortigren innom ridsporten är dressyr.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du ska förbättras på bloggen?
 Bilderna
 Texten som jag skriver
 Bakgrund + disign
 Inget, den är bra som den är
 övrigt

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Mina meriter

Jag har ridit sedan 7 års ålder och vid 15 års ålder gick jag över helt till islandshäst. Hade då precis börjat träna LA i dressyr. Tränar idag LB/LA. Så som skänkelvikning, öppna,fram/bakdelsvändning förvändgalopp. Även provat piaff, enkelt galoppombyte och galopp piruett men jag behöver mycket mer träning på dem övningarna.

År 2005 tvälade jag min första islandshäst tävling på stoet Krona fra Vatni året därpå blev vi KM mästare Junior på Romme i Borlänge för Odinn&acute;s islandshästklubb.

Jag har startat några clearround i hoppning och alltid varit felfri.

2007 tog jag min hästskötarexamen och är därmed diplomerad hästskötare.

Genom åren har jag gått några horesmanship kurser. Tagit lektioner i körning/tömkörning för Anders Eriksson och Elisabeth Olofsson ( Dotter till Alf Olofsson). Ridit lektioner för Camilla Haga, Peter Häggberg, Susanne Brännemo samt ridit lektion på ridskola/kurser

Har ej tävlat så mycket som jag velat pga mina föräldras bristande intresse och rädsla för hästar.

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards