Hästar och mitt liv

Alla inlägg under mars 2011

Av v09emmpe - 31 mars 2011 19:30


Du såg på mig, du sökte kontakt men jag såg dig inte.

Du höll dig på avstånd och kom närmare och närmare

Först än du stod en bit ifrån mig

Mötte jag din blick, och såg dig i ögonen

Du sa: snälla lämna mig inte! jag vill vara din vän

Våra blickar möttes igen. Det var någonting med dig som var speciellt

visste då inte vad det var...

Det var ingen dröm, det va verklighet!


 

Av v09emmpe - 29 mars 2011 19:36

Nu är maten klar och idag blev det.....


Här är ett enkelt recept som går snabbt att laga och är inte så komplicerat!


Benfri fläsk ytterfilé/ kotlett

1 gul paprika

1 röd paprika

4 färska champinjoner

4 dl creme fraich

Kryddor: Curry, cayennepeppar, salt, svartpepper


1. Skiva filén/kotletten i bitar/tärningar och bryn dem i stekpanna med margarin.

2. Grovhacka paprika & champinjoner och blanda i stekpannan med köttet.

3. Krydda med 2 krm curry. 1 krm cayennpeppar, salt och lite svartpeppar rör om och tillsätt creme fraich och låt små koka i 1-2 min. (kryddor efter behag och smak, smaka och tillsätt mer om du vill)

KLAR ATT SERVERA till potatis i alla former, kan även serveras med ris.


Smaklig måltid


Av v09emmpe - 29 mars 2011 18:52



Usch att min magen ska hålla på att krångla hela tiden!

Äter båder laktos och glutenfri kost och har mått så himla bra på det sedan i sommras. Tänkte nu äntligen ska allt bli bra och normalt igen efter dessa år med krångel och in & ut från både VC och lasarettet.

Men nu äntligen får jag kontakt med dietist, så man kan få lite tips och råd på vägen även om jag vet en hel del. Men jag kan ju ha missat något på vägen!

Sa väl bli någon ordning på detta oxså men de tar väl sin tid!


// Dax att fortsätta matlagningen i köket  

Av v09emmpe - 26 mars 2011 09:33

Tiden bara far iväg och går otroligt fort så man hinner inte med. Fyra veckor har redan gått sedan jag började praktiken, så på måndag blir det femte och sista veckan innom kommunal äldreomsorg. Innan det är dax för 4 veckor innom primärvården/vårdcentralen och en vecka i MOH-teamet. Ska blir riktigt roligt men tråkigt att praktiken går så fort.... när det är sååå kul! Men jag får väl se det som så att det börjar närma sig slutet på min utbildning och snart är leg sjuksköterska.  

Nej nu e det lördag och dax att ut och rida lite i det fina vädret.....

Av v09emmpe - 22 mars 2011 21:26

Haft en fullspeckad helg med praktik. Jätte roligt och lärorikt.

Älsklingen har varit här hos mig i helgen och på lördagen fick han åka själv upp till Edsbyn och tävla då jag var på praktik. Kom hem med en seger!


Igår var jag ledig från praktiken och passade då på att rida Randver även kallad Rulle. Han gick jätte fint i går då jag red mycket skritt och trav på volter och lite sidvärts rörelser.

Idag tränade vi vidare på volter i skritt trav och galopp. Sen red vi lite cavaletti och hoppade några små skutt. Det tyckte Randver var kul.

Randver har blivit ordentligt ompysslad med borstning och mys, så han stod och blundade.... Verkar som  han tyckte de var skönt  



   

Trött och nöjd Randver


 

  Nyfriserad och fin


  Nu rullar vi bort den fina frisyren....










Av v09emmpe - 19 mars 2011 20:02

Är lite trött då jag provat på och ha ssk- jour igår från 16-24 och började 8 och slutade ca 16.30 Imorgon samma tid. Är ledig på måndag så det ska bli skönt att få ta igen sig lite. Hoppas bara det är fint väder.. Tråkigt att praktikveckorna går så fort, men det är väl så när man tycker det är roligt   

Av v09emmpe - 18 mars 2011 11:27


 

Av v09emmpe - 17 mars 2011 20:07


Snart är hela denna vecka avklarad. Har haft seminarium i onsdags då vi disskuterade olika etiska dilemman innom vården. Idag har jag inte gjort särskillt mycket skolarbete, mer än letat artiklar. Har storstädat idag + putsat fönster.

Blev en tur till affären och med mig hem hade jag GODIS, mums   


I helgen är väl de flesta lediga men inte jag, jag gör praktik fre-sön. Ska får prova på att ha jour. Ska bli riktigt kul, lärorikt oxså!


// Emma

Presentation


Mitt namn är Emma och har hästar som största intresse. På fritiden är jag i stallet så fort tiden tillåter. Har nog mer eller mindre "bott" i stallet sedan 7 års ålder

Arbetar som sjuksköterska.

Min favortigren innom ridsporten är dressyr.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker du ska förbättras på bloggen?
 Bilderna
 Texten som jag skriver
 Bakgrund + disign
 Inget, den är bra som den är
 övrigt

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Mina meriter

Jag har ridit sedan 7 års ålder och vid 15 års ålder gick jag över helt till islandshäst. Hade då precis börjat träna LA i dressyr. Tränar idag LB/LA. Så som skänkelvikning, öppna,fram/bakdelsvändning förvändgalopp. Även provat piaff, enkelt galoppombyte och galopp piruett men jag behöver mycket mer träning på dem övningarna.

År 2005 tvälade jag min första islandshäst tävling på stoet Krona fra Vatni året därpå blev vi KM mästare Junior på Romme i Borlänge för Odinn&acute;s islandshästklubb.

Jag har startat några clearround i hoppning och alltid varit felfri.

2007 tog jag min hästskötarexamen och är därmed diplomerad hästskötare.

Genom åren har jag gått några horesmanship kurser. Tagit lektioner i körning/tömkörning för Anders Eriksson och Elisabeth Olofsson ( Dotter till Alf Olofsson). Ridit lektioner för Camilla Haga, Peter Häggberg, Susanne Brännemo samt ridit lektion på ridskola/kurser

Har ej tävlat så mycket som jag velat pga mina föräldras bristande intresse och rädsla för hästar.

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards